tirsdag, oktober 03, 2006

Analyse af Commodore 64 reklame

Computers For Everybody... Priced for Nobody
Compute! August 1983














* Hvad er budskabet?

Commodore 64 er billigere end konkurrenternes produkter og dermed for alle og ikke kun en velhavende begrænset skare af brugere.



* Hvordan underbygges budskabet?

Konkurrenternes produkter med priser præsenteres direkte i reklamen med henblik på sammenligning. Hele tekstdelen underbygger budskabet. Det er ren mudderkastning. Selve prisen på en Commodore 64 fremgår ikke særlig tydeligt. Teksten "For Nobody" er plastret hen over konkurrenternes computere.



* Hvilken opfattelse (eller hvilket ideal) om computeren/IT kommer til udtryk?

Commodore 64 er, i modsætning til konkurrenternes prokukter, en social ting, der kan samle hele familien (i hvert fald mændene). Konkurrenternes produkter fremstilles slukkede - tonløst, gråt i gråt, som talknusende, kedelige kontor-datamater. Med en 64'er kan man lege og samles om noget sjovt, spændende og farverigt. Skærmen er det primære, og den fylder meget mere end tastaturet - også i forhold til konkurrenternes computere er størrelsesforholdet bemærkelsesværdigt. Der er kun én spiller, mens flere har rollen som tilskuere - det er måske at overdrive underholdningsværdien, men fungerer som virkemiddel.



* Hvem er målgruppen?

Dig! Alle og enhver (som har råd (selvom den er billig!)). Ikke-eksklusivt. Familien. Fællesskabet.



* Hvilke virkemidler anvendes?

Som nævnt: Farve kontra sort/hvid, størrelsesforhold mellem skærm og tastatur, mudderkastning i forhold til konkurrenternes produkter - prisen i gabestok. Space-spillet giver associationer til fremtiden.



* Trækkes der på særlige kulturelle konnotationer?

Familien, hygge, mandehørm/teknik/"space-ting", leg for både børn og voksne



* Anvendes intertekstualitet?

Space-spillet: Peger mod rumlighed, fremtid, teknologiske landvindinger. "The future is now".